Fiskgryta med saffran

Efter att ha letat inspiration lite varstans online så improviserade jag ihop den här grytan. Självklart funkar det med i stort sett vilken fisk som helst. :-)
 
 
Till ca 4-5 pers.
 
125 g tärnad lax
225 g tärnad pangasiusfilé
200 g skalade räkor (500 g oskalade)
1 strimlad fänkål
1 slantad morot
½ strimlad purjo
400 g tomater på burk (jag använde Mutti skalade tomatfiléer)
1 pkt saffran (0,5 g)
1 dl vitt vin (matlagningsvin går bra)
2,5 dl fiskbuljong
salt, peppar
ev. maizena ljus redning
 
Blanda tomater, vin och buljong i en gryta. Lägg i morotsslantarna och låt koka ca 5 min. Tillsätt fänkål och purjo och låt koka ca 5 min till. Lägg i lax och pangasius och låt sjuda ca 5 min. Tillsätt saffran och red av med maizena redning om såsen är för tunn. Smaka av med salt och peppar och lägg i räkorna och låt dem bara bli varma. Servera med ris.
 
 



Kommentarer
Mårtenssons Kök

Så gott med fiskgryta, det går ju verkligen att variera i oändlighet, perfekta "man tager vad man haver"!

2013-01-14 @ 22:35:56 | http://martenssonskok.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback