"Döden i grytan" av Henrik Ennart & Mats-Eric Nilsson

Efter "Den hemlige kocken" som handlade om tillsatserna i vår mat och "Äkta vara" som försökte sålla ut vad som faktiskt är tillsatsfritt och äkta på butikshyllorna kommer nu "Döden i grytan" som handlar om vår rädsla för riktig mat. Det tar upp utvecklingen som gått från småskaligt till storskaligt och de risker det medför. Det må vara billigare att laga mat och föda upp djur storskaligt men riskerna för både konsumenterna och djuren ökar.

En ögonöppnande bok om misären i de stora grisfarmerna nere på kontinenten och bacillskräcken i de stora industriköken. Absurda förbud mot kyrkkaffet p.g.a. hygienskäl och den minutiöst näringsberäknade färdigmaten som serveras på våra förskolor, skolor och äldrebboenden. Var passar matglädjen och måltiden som en umgängesform in i vår tids sterila och industrialiserade mathållning?

Jag blir arg, engagerad och rädd när jag läser den här boken. Vart är vi på väg egentligen? Snart sitter vi väl där med näringspiller till måltiderna istället för riktig mat. Jag hoppas utvecklingen vänder och att vi börjar gå tillbaka till små skolkök där allt lagas från grunden och att de äldre kan få hemlagad mat istället för mikrovärmd färdigmat.

Boken får 4 av 5 av mig. Betyget dras ner lite av att vissa saker känns som sensationsjournalistik men en mycket bra skriven och nödvändig bok enligt mig.

Bok: Döden i grytan
Författare: Henrik Ennart & Mats-Eric Nilsson
Utgivningsår: 2010




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback