Linssallad

Fräsch och matig sallad som passar utmärkt både som ensamrätt och på buffébordet. Receptet kommer från "Komiform - Hälsokokboken" men har modifierats något av mig.



Det här behövs till 4 port.

2 dl gröna linser (torkade)
6 dl vatten
½ tsk salt
ca 75 g sugarsnaps (i originalreceptet en knippa rädisor)
3 tomater
4 dl majskorn
1 knippa gräslök

Dressing:
1 msk vinäger eller pressad citron (jag tar citron)
1/4 tsk salt (½ tsk i receptet men jag tycker det räcker med 1/4)
1 krm svartpeppar
1 msk vatten
2 msk olja

Gör så här:

Skölj linserna och koka dem i lättsaltat vatten på svag värme 25-30 min. Blanda samman ingredienserna till dressingen. Häll av kokvattnet från linserna. Häll dressingen över de varma linserna och låt dem kallna.

Skär sugarnaps (rädisor) i mindre bitar. Tärna tomaterna och hacka gräslöken. Blanda allt med de kalla linserna.

Servera gärna med ett gott bröd.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback