Tonfisksås

Ett recept där jag har inspirerats av min mammas tonfisksås som hon brukade göra när jag var yngre. Under årens lopp har jag modifierat receptet till perfektion...om jag får säga det själv.



Det här behövs till 4 port.

1 stor morot, grovriven
1 stor gul lök, hackad
1,5 dl majs
1 hönsbuljongtärning
3 dl vatten
ca ½ msk franska örter
2 burkar tonfisk
1 dl grädde
2 msk idealmjöl
salt, peppar
soja

Gör så här:

Blanda lök, morot, majs, buljongtärning, franska örter och vatten i en kastrull. Koka upp och låt koka några minuter. Häll av vattnet eller oljan från tonfisken och tillsätt den och grädden i såsen, låt koka upp. Blanda ut mjölet med lite vatten och häll det i såsen, koka upp under omrörning och låt koka 3-5 minuter. Smaka av såsen med en skvätt soja, peppar och salt. Servera med spaghetti.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback