Kotlett Aha

En rätt som jag är uppvuxen med, passar både mitt i veckan och som helgmiddag.

 

 

Det här behövs till 4-6 port.


6 fläskkotletter
smör
salt, vitpeppar, svartpeppar, franska örter
1 stor burk hela champinjoner
15 st syltlökar
½-1 dl vatten
2 stora gula lökar
några droppar soja
2 msk senap
2 msk honung
2 dl grädde

 

Gör så här:


Sätt ugnen på 275°C. Stek kotletterna, salta och krydda dem. Lyft ur dem när de är genomstekta och lägg dem åt sidan. Tillsätt svamp utan spad, syltlökar och vatten i panna och rör om. Skala och skär lökarna i klyftor. Lägg dem i en ugnssäker form och droppa över sojan. Sätt in dem i ugnen och bryn lätt. Ta ut formen och lägg i svamp, syltlök och sky. Tillsätt grädden och blanda om lätt. Lägg kotletterna ovanpå röran och bred en blandning av senap och honung på dem. Sätt in formen i ugnen i 10-15 min, eller tills rätten fått fin färg. Servera med kokt potatis.

 




Kommentarer
Frida

Jag satt och funderade på hur man gjorde kotlett aha och tänkte att jag googlar det, första länken var din blogg :D då vet man att man får rätt recept iallfall!

2012-08-21 @ 19:30:40
Frida

När jag kollade vidare så såg jag att det inte fanns något annat recept.. var det vår familj som kom på kotlett aha? För det finns absolut ingenting som heter det om man googlar.. bara på din sida :P

Svar: Kul! Jag vet faktiskt inte var receptet kommer ifrån innan det hamnade i mammas "svarta bok". :-)
Monita

2012-08-21 @ 19:35:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback