Brötchen

Goda frukostbullar som passar utmärkt att frysa. Om man vill kan man byta ut ca en fjärdedel av vetemjölet mot grahamsmjöl för att få lite mer fibrer i brödet. Receptet är hämtat ur receptsamlingen Stinas bästa bakrecept.

 

 

Det här behövs till 32 st.


50g jäst
1 liter ljummet vatten
2 msk olja
2 tsk salt
2 tsk strösocker
ca 24 dl vetemjöl

 

Gör så här:


Smula ner jästen i en bunke, tillsätt ljummet vatten och rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt olja, salt och socker samt nästan allt vetemjöl, spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt med elvisp. Låt jäsa under bakduk 30 min.
Knåda degen smidig på mjölat bakbord och dela den i 30 bitar. Forma bitarna till runda bullar och lägg dem på en bakpappersklädd plåt. Sätt ungen på 250°C. Låt bullarna jäsa övertäckta 30 min. Skär med en vass kniv en skåra i varje bulle.
Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt kallna på galler under bakduk.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback