Vårt lilla mirakel kom till världen den 30/7-09

Hade någon berättat för mig i onsdags morse att jag inom ett dygn skulle föda en dotter hade jag inte trott dom. Men det var precis vad som hände. Kl. 10 på onsdagskvällen satt jag vid datorn. Jag klev upp för att gå och hålla sambon sällskap vid tv:n och då bara forsade det vatten. Hjälp! Lite chockad berättade jag för sambon att jag trodde att vattnet hade gått...jag tror han blev lite chockad han med. ;-) Jag ringde till förlossningen och dom tyckte att vi skulle komma in på en kontroll. Eftersom jag inte hade några värkar så trodde dom att vi antagligen skulle kunna åka hem igen efteråt. Vi tänkte åka buss men jag tyckte inte det var någon bra idé eftersom vi inte skulle hinna med sista bussen hem efteråt. Så jag föreslog cykel istället. Det gick hur bra som helst även fast jag läckte som ett såll när vi kom fram. Vi fick komma in i ett undersökningsrum där en barnmorska tog en CTG-kurva på bebisens hjärtljud och mina sammandragningar. Eftersom vattnet hade gått kollade hon inte hur öppen jag var pga risken för infektion.

Jag hade lite värkar då men dom var inte speciellt kraftiga. Men det var en himla tur att jag valde att stanna kvar och inte åkte hem igen för en stund efter att sambon hade åkt hem för att packa BB-väskan så blev värkarna mycket kraftigare och barnmorskan konstaterade att jag var helt öppen! Jag ringde sambon och sa att nu fick han ta och skynda sig för bebisen var på väg ut...stackarn cyklade så snabbt han bara kunde. Klockan var nu vid halv 2. Som tur var hann han tillbaka i tid så han kunde hålla min hand. :-) Med bara lokalbedövning och lustgas fick jag äntligen fram den lilla damen, det krävdes ett klipp innan jag lyckades pressa ut henne men det var det värt. Klockan var nu 04:19 (en snabb förlossning må jag säga). Vilken underbar känsla att få en kladdig liten varelse upp på magen som skriker och gnyr och nyfiket tittar på en. Sambon klippte navelsträngen, jag blev ihoplappad och sen kunde vi bara njuta ett tag av att äntligen vara en familj.



Hon var 46 cm lång och vägde 2925 gram. En liten docka, jag blir lika förvånad varje gång jag tar upp henne över hur liten hon är. Men hon kom ju trots allt 2 veckor för tidigt.

Idag fick vi åka hem efter en natt med intensiv amning och extra matning med ersättning för att hon hade gått ner lite för mycket i vikt. Imorgon ska vi tillbaka på återbesök så jag hoppas att hon inte går ner något innan dess, man vill ju helst inte behöva läggas in igen nu när man har fått komma hem.

Här kommer lite mer bilder:




Kommentarer
Stolt Faster Malin :D

Ååh va vacker hon är :D Så himla fina allihopa :D GRATTIS! :D

2009-08-01 @ 21:39:15
NoMercy

Grattis till Er alla. Och hoppas att alla mår bra. //En stolt farbror. Micke

2009-08-01 @ 21:45:08
BondeN

Grattis Till den lilla flickan och Grattis till er!;) Hoppas man får åka upp och kolla på henne samt ungås med er. ;) // BondeN från AspBy Gård AB

farmor

Grattis till lillan. Hon är vacker, söt o perfekt. Från en stolt farmor.

2009-08-02 @ 12:24:51
Sofie

Grattis!!!

Jag hoppas att jag och Nicklas kan komma iväg lite senare i höst och hälsa på er. Vill ju träffa den söta lilla damen :)

Krama om lillan från mig!

//Från en Stolt moster

2009-08-02 @ 13:30:38
Benke

Bästa hälsningar till dockan.Önskar farfar,farmor, + farfarsfar som inte har några egna barn. Han e ju gift med min mamma . Pluss att han älskar barn.Där tror jag ni kan vänta en överraskning

2009-08-02 @ 18:08:38
Pappa Krister

Kan säga att vi redan under dagen cyklade ca 1,3 mil när vi var in till stan för att shoppa sen hem igen. När vi cyklade in till BB var den resan på ca 6,3 km enkel väg. Det tar ca 30 min i lugn takt. När Monita ringde hem för att säga att hon skulle föda, rev jag ner allt i väskan som jag skulle ha med mig. (Glömde iaf blöjar tur att BB har + det är gratis) =) Turen till BB tog ca 18 min.

2009-08-02 @ 20:50:31
Bettan & morfar

:)) Nu är hon här ert lilla underverk. En söt liten prinsessa med hela livet framför sig. Helt fantastiskt att du cyklade till förlossningen Monita och vattnet gått. Precis som de gjorde förr i världen för att sätta igång det hela. Lycka till med er nya uppgift i livet, var rädd om er :)och ett STORT GRATTIS

2009-08-02 @ 21:16:14 | http://www.livslycka.se
Kusinbarnet Sandra

Massor av GRATTIS!! OCh vilken sötnos sen då!! Ha det bäst!

2009-08-03 @ 00:58:48
Evelina

Grattis!!!!

2009-08-03 @ 07:04:03 | http://prommis.bloggagratis.se
Siv på Forslunda

Hej Monita, och tusen grattis till din söta flicka! Vilka underbara bilder på två söta tjejer.

Otroligt att du kunde cykla till BB!

Hoppas att ni får en fin augusti och att vi stöter på varandra snart - kanske kring COOP, eller så!



Grattis än en gång!

Hälsningar Siv

2009-08-04 @ 15:08:03
Kickelina

Grattis!!!

2009-08-12 @ 14:24:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback