Lasagne

Det här receptet på lasagne har jag hämtat ur Vår Kokbok (Coop) och det smakar ljuvligt! Sambons favvomat nummer ett. Variera gärna med att tillsätta rivna morötter och skivad svamp i köttfärssåsen. Funkar bra att frysa.

 

 

Det här behövs till 4-5 port.


lasagneplattor
500g nötfärs
2 gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor
500g krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 köttbuljongtärningar
1 tsk basilika, oregano eller timjan
salt, peppar
4 msk vetemjöl
7 dl mjölk
2 msk smör
3 dl (ca 100g) riven ost
salt, peppar

 

Gör så här:


Hacka löken. Fräs köttfärs och lök i en panna. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, buljongtärningar, kryddor och vitlök. Låt puttra i ca 20 min. Smaka av med salt och peppar. Vispa ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt resten av mjölken och fettet. Koka upp under omrörning och koka i 3-5 min. Ta kastrullen från värmen och rör ner 2 dl av osten. Smaka av med salt och peppar.
Bred ut hälften av ostsåsen på ett djupt ugnsäkert fat (ca 20x30 cm). Varva plattorna i 3 lager med köttfärs emellan (2 lager). Bred ut resten av ostsåsen på det översta lagret av plattor. Strö på resten av osten och gratinera mitt i ugnen på 225° i 15-20 min.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback