Kycklinggryta

Härom dagen gjorde jag den här härliga kycklinggrytan, den kommer jag definitivt att göra fler gånger. Receptet kommer från boken "Alla tiders gryträtter: läckert och lättlagat steg för steg".
 
 
Receptet är för 4 port.
 
2 msk olja
1 kyckling, styckad i 4 delar
16 små hela lökar
3 stjälkar selleri, skivade
1 burk (400 g) kidneybönor, sköljda och avrunna
4 tomater, klyftade
ca 2 dl torr cider, eller hönsbuljong
4 msk hackad färsk persilja
salt och peppar
1 tsk paprikapulver
55 g smör
12 skivor baguette
 
Sätt ugnen på 200 grader. Hetta upp oljan i en stor ugnssäker gryta och bryn kycklingdelarna 2 åt gången. Lägg dom på ett fat så länge. Stek lökarna gyllengula. Tillsätt selleri och fräs några minuter. Lägg tillbaka kycklingen och tillsätt bönor, tomater, cider (el. buljong) och hälften av persiljan. Krydda med salt och peppar och strö över paprikapulver. Lägg på ett lock och bräsera i ugnen ca 25 min. eller tills kycklingen är klar.
Rör samman resten av persiljan med smöret och bred det på brödskivorna. Stoppa in i ugnen ca 10 min. tills de är gyllene.
 
Servera!
 
 



Kommentarer
Hanna M

Åh låter och ser gott ut!

Svar: Det är det också! :-D
Monita


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback