Arvet från Stonehenge av Sam Christer

Jag hittade den här boken av en slump via en recension på nätet. Där beskrevs den som en deckare i sann Dan Brown-anda (t.ex. Da Vincikoden). Jag tänkte att den här måste jag läsa! Jag älskar böcker om hemliga sällskap och mystiska religiösa koder.

I boken får vi följa Gideon Chase som kommer till Wiltshire (countyt där Stonehenge ligger) för att ta hand om arvet från sin far som begått självmord. I ett lönnrum hittar han faderns dagböcker som på senare år alla har skrivits i kod. När han dechiffrerar koden träder en bild av ett hemligt sällskap fram, ett sällskap kopplat till Stonehenge, uråldriga gudar och människooffer.
 
Vi får även följa kriminalinspektör Megan Baker som utreder Gideons fars självmord och ett mystiskt försvinnande i närheten av Stonehenge. När dottern till USA:s vicepresident blir kidnappad leder spåren till Stonehenge och samma hemliga sällskap som Gideons far var medlem i.
 
Den här boken var ibland lite för långsam för min smak och innehöll lite för mycket deckare i relation till mystiken. Klart läsvärd, storyn flyter på bra, jag bara önskar att det hade hänt lite mer och lite snabbare. Det känns som man inte riktigt lär känna huvudpersonerna tillräckligt mycket för att bry sig hur det går för dem i slutändan, vilket är lite synd. Slutsats? Bra och läsvärd bok, men lite långsam,ytlig och tunn i sin story.
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback