Tekakor

Underbara små tekakor med fiberhavregryn som passar utmärkt till frukost. Receptet kommer från Stinas bästa bakrecept. Jag brukar göra dubbelt recept när jag ändå är igång.

 

 

Det här behövs till 16 st.


3 dl fiberhavregryn eller grynblandning
5 dl mjölk
50g jäst
½ dl olja
½ msk salt
1 msk strösocker
8-9 dl vetemjöl
1 ägg till pensling

 

Gör så här:


Häll grynen i en bunke. Koka upp mjölken och häll den över grynen. Låt blandningen svalna till 37°. Smula ner jästen i grynblandningen och rör tills den löst sig. Tillsätt olja, salt, socker och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig med elvisp och låt jäsa övertäck i 40 min.
Sätt ugnen på 250°. Knåda degen och dela den i 16 bitar. Platta ut varje bit till en kaka på ca 12 cm i diameter. Nagga kakorna och låt jäsa övertäckta i 20 min.
Pensla kakorna med uppvispat ägg och grädda dem mitt i ugnen ca 9-10 min.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback