Svamprisotto

En av sambons favoriträtter. Blir underbart god med blandad skogssvamp eller bara kantareller. Men champinjoner eller ostronskivling går bra det med. Receptet har jag hittat i en kortserie som heter Recept för wok och panna, jag har dock modifierat receptet lite. Går utmärkt att frysa.

 

 

Det här behövs till 4 port.


1 gul lök
1 vitlöksklyfta
500g svamp (gärna egenplockad skogssvamp men champinjoner går lika bra)
340g tärnat bacon
4 dl risottoris
3 dl vitt vin
1 liter kycklingbuljong
salt och peppar
100g riven ost
3 msk hackad färsk basilika

 

Gör så här:


Hacka lök och vitlök. Skär svampen i mindre bitar. Stek bacon, lök och vitlök ca 5 min och lägg över på en tallrik. Häll av överflödigt fett ur pannan. Fräs svampen i lite av baconfettet ca 5 min och lägg över på en tallrik. Fräs riset i pannan under omrörning några minuter. Häll över vinet och låt det koka in på svag värme tills nästan all vätska är absorberad. Tillsätt hälften av kycklingbuljongen och låt den koka upp. När nästan all vätska är absorberad tillsätts resterande buljong. Låt nästan all buljong absoberas och rör om lite då och då. Häll tillbaka bacon, lök och svamp i pannan och värm under omrörning tills risotton är krämig. Krydda och rör ner ost och basilika. Strö eventuellt över mer riven ost vid servering.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback