Rotmos med köttkorv

Rotmos är för mig något genuint svenskt, husmanskost när den är som bäst. Jag har sett många olika recept på rotmos men jag har fastnat för det här som är hämtat ur Vår Kokbok (Coop). Rotmoset går utmärkt att frysa ner.

 

 

Det här behövs till 4 port.


ca 1 kg kålrot
3 morötter
½ tsk salt/5 dl vatten
6 medelstora potatisar
1 buljongtärning (jag brukar ta köttbuljong)
salt, peppar
smör
1-2 kokta köttkorvar

 

Gör så här:


Skala och skär kålrot och morötter i bitar (ju större desto längre koktid). Lägg bitarna i en gryta. Mät upp och häll på vatten så att det täcker rotsakerna, tillsätt salt. Koka i 20-30 min.
Skala potatisarna och skär dem i bitar. Lägg dem i grytan och koka allt mjukt i 15-20 min, prova gärna med en sticka. Häll av spadet.
Mosa rotsakerna i en potatispress, smula i buljongtärningen och tillsätt en klick smör. Smaka av med salt och peppar. Vispa snabbt ihop allt med elvisp.
Köttkorven värmer du bara skivad i vatten, låt inte koka upp utan bara börja sjuda. Servera och njut med en god senap.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback