Paprikagryta

En klassiker i vår familj. Mitt recept skiljer sig säkert från orginalet för jag brukar inte mäta ingredienserna så noga, därav de ungefärliga måtten. Mängden grönsaker kan man variera, jag använder nog mer än vad receptet säger för jag gillar verkligen mycket grönsaker i den här grytan.

 

 

Det här behövs till 6-8 port.


800g falukorv
ca 300g fryst majs
ca 600g frysta ärter och morötter
2 paprikor (gärna i olika färger)
2 burkar krossade tomater
ca 2 dl vatten
ca 1-2 dl ketchup
ca 2 msk paprikapulver
vitpeppar
tabasco
cayennepeppar
ca 2 msk tomatpuré

 

Gör så här:


Skär korven i ca 2 cm stora tärningar. Lägg den i en stor gryta tillsammans med majs, ärter och morötter och paprika skuren i centimeterstora bitar. Häll på krossade tomater, vatten och tomatpuré. Låt allt koka upp och smaka av med vitpeppar, cayennepeppar, tabasco, paprikapulver och ketchup. Hur mycket ketchup som behövs beror på hur sött man vill ha det och hur mycket kryddor som behövs beror på hur stark man vill ha maten. Servera med ris.

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback