Majssoppa

Otroligt gott och billigt! Bra att ta fram när kassan tryter, det mesta har du nog redan hemma. Receptet har jag hittat på recept.nu men jag har modifierat det något.

 

 

Det här behövs till 4-6 port.


2 paket bacon à 140g
1 stor potatis
1 stor gul lök
1 bit rotselleri
2 st små lagerblad
5 dl mjölk
8 dl frysta majskorn
1 grönsaksbuljongtärning
3 dl vatten
2 stjälkar selleri
några skvättar tabasco
salt, peppar

 

Gör så här:


Hacka bacon och lök. Skala och skär rotsellerin i tärningar. Skala och skär potatisen i 1½ cm stora kuber.
Stek baconen knaprig och låt rinna av på en bit hushållspapper. Spara 2 msk fett och sautera potatis, lök, rotselleri och lagerblad på medelvärme i en gryta i ca 5 min.
Tillsätt mjölk, majs, vatten och buljongtärningen. Låt sjuda under lock på svag värme ca 15 min. Hacka selleristjälkarna och tillsätt dem, bacon och tabasco. Låt sjuda utan lock 5 min. Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer tabasco. Servera!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback