Bör sluta...

Egentligen ska man helt enkelt sluta bry sig.

Vad är det för mening att bry sig när man bara får skit för att man inte sa exakt vad personen ville höra? Vad är det för mening att bry sig när man får skit för att man försöker få personen att ta ett steg tillbaka och titta på sig själv ur andras ögon?

Man kan inte förändra någon annan bara sig själv, som den allsmäktige Dr Phil brukar säga, och för att förändra sig själv måste man kunna se sig själv ur andras perspektiv. Man måste ställa sig själv frågan om mitt handlande bidrar positivt eller negativt till situationen. Man kan inte bara skylla allt på någon annan utan att först utvärdera sitt eget handlande och sin egen attityd. Sen kan man ju självklart komma fram till att man inte vill förändras, men då får man ju ta konsekvenserna av det också. Men man kan inte bara säga att eftersom den personen inte förändrar sig så ska jag inte heller göra det, eller att bara för att den personen uppför sig illa mot mig så ska jag göra det mot honom/henne också. Om man själv gör allt för att situationen ska bli bättre och den andre parten inte gör något alls så kan man ju iaf säga att JAG gjorde precis allt jag kunde för att bättra situationen. Man kanske inte löste problemet men man kan iaf gå därifrån med rent samvete. :-)

Men jag ska nog sluta bry mig för tydligen är mitt tänk helt fel. Tydligen är det bättre att säga precis vad folk vill höra, då slipper man ju få skit iaf.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback